לפתח אפקטיביות עם אסטרטגיית סטיב ג'ובס (כולל תרגילים מעשיים)

סרטון שמקריא את המאמר על אפקטיביות באסטרטגיית סטיב ג'ובס

סרטון בונוס על 3 הרגלים של אנשים אפקטיביים בעידן המודרני

סטיב ג'ובס והמצאת האייפון

ב-1997, שנים לפני שאפל המציאו את האייפון, סטיב ג'ובס הרצה בכנס המפתחים של החברה ואמר: "אנשים חושבים שמיקוד זו היכולת להגיד כן לדברים שחשובים להם. אך זו טעות, מיקוד הוא היכולת להגיד לא! למאות אפשרויות ורעיונות טובים אחרים, גם אם זה דורש לבצע ויתורים וגם אם זה ירגיז אנשים מסוימים".

"להחליט מה לא לעשות, חשוב באותה מידה כמו להחליט מה כן לעשות".

בנוסף ג'ובס הסביר: "אפקטיביות היא לא לעבוד יותר, אלא למנוע 80 אחוז מהעבודה שלא רלוונטית לצורך הפקת התוצאה".

ההיסטוריה מספרת לנו שאפל אכן מיקדו את רוב מאמצי החברה כל פעם במוצר אחד והוציאו שורה של מוצרים פורצי דרך כמו האייפוד, האייפון והאייפד. ובכך הפכו לחברה הרווחית בעולם באותה תקופה.

סטיב ג'ובס

האם אפקטיביות זה לחיות בלחץ ולקרוס תחת עול המשימות?

מה שעבד טוב עבור סטיב ג'ובס ואפל יכול לעבוד לכל אחד מאיתנו בחיים האישיים, כי פעמים רבות נדמה שאנחנו עושים המון פעולות, עובדים עם רשימת משימות מהבוקר עד הלילה, ועדיין יש תחושה שאנחנו לא ממש מתקדמים, שכל פעם צצות בעיות חדשות שצריך לטפל בהן ושלא השגנו תוצאה באמת משמעותית שאנו יכולים להיות גאים בה ופשוט להנות מפירות ההשקעה.

אבל זה לא חייב להיות ככה, כי יש דרך שמאפשרת לנו לעשות פחות פעולות ולהשיג יותר תוצאות.

אפקטיביות ב"אסטרטגית סטיב ג'ובס"

הדרך הזו היא ליישם את אסטרטגיית סטיב ג'ובס, לדעת לבחור את המשימות שלנו בקפידה. להפסיק עם הטעות המחשבתית הנפוצה שגורסת שככל שפועלים יותר ומשקיעים ביותר דברים, כך מקבלים יותר תוצאות, כי זה לא נכון.

עלינו להבין שמה שלא פחות חשוב מהעשייה עצמה, זה גם לדעת על איזה עשייה צריך לוותר. ובין היתר להיות מסוגלים לוותר על רעיונות מעולים, הזדמנויות חד פעמיות ואפילו על פעולות שעשויות להכניס לנו הרבה כסף בטווח הקצר. כי פיזור של האנרגיה על המון מטרות אמנם נשמע טוב בתיאוריה, אבל במציאות זה גורם לנו להשקיע הרבה זמן, וכסף בהמון כיוונים שונים שכל אחד בנפרד מגלם פוטנציאל גדול, אך כשמחברים את כולם ביחד התוצאה עלובה ביחס לרמת ההשקעה.

האם מיקוד וסדר עדיפויות נוקשה לא מוציא מאיזון

לפני שנסביר איך ליצור סדר עדיפויות ומיקוד בפועל, חשוב להדגיש שמיקוד אין משמעותו יציאה מאיזון או הזנחה של תחומים בחיינו. אם אני רוצה לקדם מוצר מסוים בעסק אין הכוונה לוותר המשפחה או על הפעילות הגופנית, כדי להתמקד רק בעסק. הכוונה היא לא לנסות לקדם 10 מוצרים חדשים במקביל.

מיקוד בנוי כהלכה לא מוציא מאיזון, אלא בונה הרמוניה בין כל תחומי החיים. הוא נובע מתוך מינימליזם במטרות.

אסטרטגיית סטיב ג'ובס

איך להשתמש ב"אסטרטגיית סטיב ג'ובס" כדי להיות אפקטיביים

הדרך היחידה להתמקד בצורה יעילה היא להציב מטרות ארוכות טווח ומהן לגזור יעדים קצרי טווח, עם זאת, במאמר הזה לא נעסוק במטרות, אלא באיך ליישם מיקוד ברמה היום-יומית.

אם עדיין אין לכם מטרות, כדאי שתקראו את המדריך על הצבת מטרות ויעדים ועל כל תחום בחייכם הציבו מטרה כללית לטווח של שנה קדימה, ממנה גזרו מטרה ספציפית ומדידה לתקופה של עוד שלושה חודשים – לשם כך היעזרו גם במודל SMART.

זהו הבסיס האיתן ליצירת מיקוד, בלעדיו הסיכוי שנתפזר להרבה כיוונים, נשקיע המון אנרגיה ונפיק מעט תוצאות הוא סיכוי של כמעט 100 אחוז.

אפקטיביות ומיקוד בדרכי הפעולה – איך עושים את זה

אבל מטרות אינן מספיקות כדי ליצור מיקוד, כיוון שלכל יעד יש הרבה נתיבי הגעה, ואנחנו רוצים למצוא את הנתיב המהיר והחסכוני ביותר. לשם כך עלינו למקד את הפעולות שלנו ולבצע רק את האפקטיביות.

לכן, מיד אחרי שהצבתי יעד לטווח של שלושה חודשים, עליי לשאול את עצמי:

מהן שלושת הפעולות הכי חשובות שאם אעשה רק אותן היעד יוגשם?

זוהי שאלת זהב, כיוון שבלעדיה היעד לא באמת ממקד אותנו.

כך למשל, אם ברצוני לטוס לחו"ל זה לא מספיק שבחרתי לי את ניו-יורק כיעד, כי לא פחות חשוב מקביעת היעד זה להבין מהי הדרך המהירה ביותר להגיע אליו, בלי עיקופים וסיבובים מיותרים.

הרי אפשר לעשות טיסת קונקשין באירופה, אפשר לשוט בספינה ולבטח ניתן למצוא מאות דרכים להגיע לניו-יורק, אבל מה שהכי כדאי זה טיסה ישירה.

אלו הפעולות שאני מחפש, את הטיסה הישירה, את הדבר הכי חשוב שיקדם אותי הכי מהר. בזה אני מתמקד.

טיסה ישירה

אפקטיביות עם "אסטרטגיית סטיב ג'ובס" ברמה השבועית והיומית

אחרי שהגדרנו לעצמנו כיוון ברור והבנו מהן שלושת הפעולות החשובות ביותר שעלינו לעשות בתקופה הקרובה.

נעשה את אותו הדבר ברמה השבועית והיומית.

בתחילת כל שבוע נשאל:

"מה התוצאה הכי חשובה שאני רוצה להפיק השבוע, ומהי הפעולה הכי חשובה ויעילה שתקדם אותי להשגת התוצאה הזו? "

את אותה השאלה בדיוק נשאל בתחילת כל יום.

כמובן, אין משמעות הדבר שאנחנו צריכים לעשות רק פעולה אחת ביום, אבל כן שאנו חייבים להגדיר לעצמנו מהי הפעולה החשובה ביותר, כי אחרת קל מאוד להתפזר למשימות אחרות פחות חשובות ויעילות. שגורמות לנו לעבוד הרבה ולהשיג מעט.

וכמו שסטיב ג'ובס אמר, החכמה היא לא לעבוד יותר, אלא למנוע את העבודה המיותרת.

אפקטיביות ומיקוד בצבירת ידע

תחום נוסף שחשוב ליצור בו מיקוד הוא ידע.

שתי עובדות על ידע:

  1. היום ידע זמין לכולם וזול מתמיד.
  2. כל ידע מכל תחום עשוי לשמש אותנו יום אחד.

סטיב ג'ובס בעצמו סיפר שבזכות ידע לא קשור שלמד על עיצוב, זה איפשר לו להפוך את אפל לחברה ייחודית שמביאה טכנולוגיה חדשנית בעיצוב יפה.

ואכן כל דבר שנלמד עשוי בסופו של יום לשמש אותנו, אבל דווקא בגלל העבודה הזאת אנחנו חייבים להיות זהירים ולבחור בקפידה יתרה איזה השכלה נרכוש, כי הרי אין גבול לכמות הידע שניתן להשיג בזול ושיועיל לנו יום אחד. אבל יש גבול לכמות הזמן שלנו.

כמובן, זה לא אומר להפסיק לקרוא נתונים מעניינים מידי פעם, או להרחיב את ההבנה בתחומים שמסקרנים אותנו, זה בסה"כ אומר להתפכח מהאשליה שככל שנלמד יותר נשיג יותר.

בדיוק באותו אופן שאנו שואלים איזה פעולה אני חייב לעשות כדי להשיג את התוצאה? ובהתאם לתשובה מתמקדים רק בפעולות הרלוונטיות.  כך יש לשאול לגבי הידע. כי אחרת אנחנו נלמד בלי הפסקה נרגיש יעילים ומלומדים, אבל בפועל המשכורת שלנו תהיה נמוכה מהרצוי.

וכשאתם בוחרים תחום ידע להתעמק בו, המחיר לא רלוונטי, כיוון שמה שיקר זה לא הספרים, מה שיקר זה הזמן והקשב שלנו. ויותר מידי פעמים אנחנו הולכים למה שזול ולא למה שאיכותי. בכך אנו משלמים את המחיר הגבוה ביותר.

מיקוד

חוק פארטו או אולי "חוק סטיב ג'ובס"

הלך הרוח שצריך ללוות אותנו בהקשר זה הוא חוק סטיב ג'ובס או חוק פארטו שהוא חוק ה-80-20.

כלומר,

20 אחוז מהפעולות והידע יביאו ל80 מהתוצאות.

ו80 אחוז מהפעולות והידע יביא ל20 אחוז מהתוצאות.

לכן אין שאלה באיזה חלק עדיף להתמקד,

הדרך המושלמת להפוך את צורת החשיבה האפקטיבית הזאת להרגל שמפיק לנו תוצאות, היא לתרגל את שאלת השאלות שהצענו באופן יום יומי.

אפקטיביות מתחילה במיקוד וסדר עדיפויות

לסיכום, שאיפות, רעיונות, חלומות לא חסרים לנו ותמיד יהיו, מה שחסר הוא זמן ואנרגיה להגשים אותם ועל כך נאמר המשפט "יותר זה פחות ופחות זה יותר"

אם ננסה ללכת לכל הכיוונים, נהיה לחוצים ומלאי משימות אך בפועל נישאר במקום.

לעומת זאת, אם נכוון ליעד אחד, נכבוש אותו מהר, ומשם נמשיך ליעד הבא.

זה אולי כואב בטווח הקצר לוותר על אפשרויות שקורצות בעין, אך משתלם מאוד בטווח הארוך.

ומה שיפה בזה הוא שהיישום של השיטה פשוט ביותר, בסה"כ לשאול את עצמכם שאלה אחת ביום ולהוריד מעצמכם עומס ומטלות שמלחיצות אתכם לחינם.

התחייבו לעצמכם לעשות ניסוי לחודש אחד, ואחרי שתראו את התוצאות אתם תמשיכו באופן טבעי

מאחל לכם עשייה ממוקדת ואפקטיבית

שחר כהן

בונוס – מדיטציות שיעזרו לכם להתמקד במטרות

מדיטציה להטמעת מטרה בתת המודע (20 דקות)

מדיטציה לשפע כלכלי, תודעת שפע והגשמת מטרות פיננסיות (15דקות)

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב – אני משקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולהתייחס לכולם.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם – בכל יום רביעי אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

לקורס המקיף והמושקע NLP ביטחון עצמי שמעביר אתכם תהליך עוצמתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן